Har du ofte hørt ordet «affiliatemarkedsføring», men uten å helt forstå hva det betyr? I dette blogginnlegget skal jeg gjøre så godt jeg kan med å forklare hva affiliatemarkedsføring er, og hvordan det fungerer i praksis.
Affiliatemarkedsføring er et begrep som de aller fleste av oss har hørt om, men foreløpig er dette en form for markedsføring som for det meste internasjonale aktører benytter seg av i stor grad. I Norge er dette et relativt nytt fenomen, og det er enda ikke så mange som benytter seg av det. Potensiale innenfor denne formen for markedsføring er imidlertid enorm, og det har blant annet IGamingindustrien utnyttet til fulle.
For bedre å kunne forstå hva affiliatemarkedsføring er mener jeg det er viktig å ha litt kjennskap til historien bak, og da må vi helt tilbake til 90-tallet. Mer spesifikt skal vi til 1994 hvor internett var noe som stadig flere av oss begynte å få tilgang til. Et selskap med navnet Cybererotica ble etablert samme år, og dette selskapet blir i dag betraktet som verdens første affiliateprogram. Det dette selskapet rett og slett gjorde var at de betalte en viss sum penger til eiere bak en rekke nettsider slik at disse nettsidene skulle bidra til at mennesker klikket seg inn på Cybererotica. De betalte rett og slett for å stimulere til økt trafikk på nettsiden deres.
To år senere ble en slik form for markedsføring mer anerkjent da Amazon begynte å ta den i bruk for å få solgt flere bøker gjennom nett. På den tiden var Amazon i startfasen og de trengte en måte å markedsføre sine produkter på en effektiv samt billig måte. Dette behovet for en billigere form for markedsføring resulterte i at Amazon skapte sitt eget affiliateprogram kalt Amazon Associates. Dette programmet ble en stor suksess og det var første gang andre nettsider kunne tjene penger på å anbefale bøkene til Amazon.
Vi ser at en helt ny spire for markedsføring ble skapt, og denne har mange nettsider og produsenter kunne dra god nytte av. Amazon Associates er i dag verdens største affiliateprogram og Amazon bruker årlig millioner på slik markedsføring. I 1996 blir også andre slike programmer opprettet hvor blant annet beFree tilbyr teknologi for annonsører som ikke vil lage sitt eget affiliateprogram. På den måten blir såkalte affiliatenettverk født.
Mot slutten av 90-tallet etablerer svenske Martin Lorentzon noe han kalte Tradedoubler, og på den måten kom slik affiliatemarkedsføring til Europa. I dag gjør Tradedoubler det fremdeles mulig at andre nettsider og annonsører kan benytte seg av affiliatemarkedsføring uten å måtte skape sin helt egen plattform for dette. På den måten har denne formen for markedsføring blitt enda enklere, og dermed tilgjengelig for alle som vil bruke den.
Affiliateprogram har fått en enorm suksess over hele verden, og i dag blir denne formen for markedsføring i hovedsak dominert av multinasjonale selskaper og konserner.
Affiliatemarkedsføring er blitt en noe romsligere begrep i dag, men kjernen er fremdeles den samme og den skal jeg gå nærmere innpå her. Personlig liker jeg denne formen for markedsføring fordi det er en form for såkalt prestasjonsmarkedsføringsstrategi, hvor du som annonsører betaler en viss sum for salg av dine varer og/eller klikk, som andre har sørget for at du har fått. Når en nettside eller offentlige personer markedsfører produktene dine eller nettsiden din, skal de ha en viss prosent av fortjenesten ettersom kunder går inn på din side gjennom de som har promotert deg og promoteringen ender med salg.
Det jeg personlig liker så godt med affiliatemarkedsføring er at den er så enkel, noe som fører til at flere kan ta en del i den. Dette gir lettere reklamemuligheter for små og store bedrifter, nettsider også videre. Det jeg også liker med denne type markedsføring er at den er langsiktig. Det kan ta tid å bygge seg opp et navn eller et merke som folk legger merke til. Da er man avhengig av å ha en billig form for markedsføring som i tillegg er tilgjengelig hele tiden.
Det samme prinsippet gjelder når man har begynt å få kunder. Da er det like viktig at de alltid kan finne deg på en enkel måte. At det i tillegg kan skape litt bonuser for flere er bare en fordel, synes jeg. Så lenge du tenker langsiktig vil du lykkes. Det er mange i IGamingindustrien som i stor grad benytter seg av slike markedsføringsstrategier for at flere skal legge merke til tjenestene og underholdningen de byr på.
Nærmest hvem som helst kan være en affiliate, så lenge den aktuelle personen, nettsiden eller selskapet har noe kunnskap om markedsføring og jobber for at dine produkter eller tjenester skal bli sett og kjøpt mot en viss provisjon. En som skal være en affiliates må være villig til å legge ned nok tid og finne riktige teknikker slik at de sikrer en jevn flyt til sine annonsørkunder. Da vil begge parter tjene mest mulig penger.
Affiliates kan videre skje gjennom blogger, instagramprofiler og store multinasjonale selskaper. En nettside som, for eksempel, skriver anmeldelser om nettcasinoer og pengespill er en form for affiliates. Det morsomme er at affiliates nesten kan være hva som helst, ja, selv en søkemonitor kan fungere som en affiliates. Det er det som gir så mange muligheter for de som våger å satse.
Affiliatemarkedsføring vil også gi en annonsør flere bein å stå ved at man kan velge å samarbeide med flere som tilbyr affiliatetjenester. Man kan også jobbe sammen med de som fremstår som aktuelle samarbeidspartnere, slik at en får spredt tjenestene og produktene sine over flere plattformer. IGamingindustrien er flinke til å bruke flere og varierte plattformer for å sette lyset på underholdningen de byr på.
Før jeg går nærmere innpå hvordan affiliates brukes og fungerer innfor IGaming, har jeg lyst til å trekke frem en siste viktig fordel med affiliates. Det er at denne markedsføringen er svært enkel å komme i gang med. Det er også en av de mange grunnene til at den har blitt så populær.
Affiliatemarkedsføring fungerer helt likt innenfor IGaming som det jeg har beskrevet overfor. Casinobransjen er en av de som har trykket denne billige og effektive markedsføringen til sitt bryst. Dette er fordi casinobransjen er en bransje i en enorm vekst. I 2010 omsatte denne bransjen for 4,7 milliarder dollar og i 2014, bare fire år senere, hadde dette beløpet steget til svimlende 7,1 milliarder dollar. Dette tallet blir høyere for hvert år.
For å fortsette å holde på denne veksten er IGamingindustrien i sin helhet helt avhengig av at mennesker kjenner til og benytter seg av underholdningen de tilbyr, og her har affiliatemarkedsføring spilt en viktig rolle.
Casinobransjen samarbeider med en rekke ulike affiliates. De kan være alt fra kjente personer, nettsider og selskaper. Siden dette er en bransje med enorm vekst kan det være mye å tjene på å markedsføre spill og tjenester for ulike deler av bransjen som, for eksempel, ulike nettcasinoer. Det krever heller ikke mye, men casinobransjen ønsker jo å samarbeide med mennesker eller selskaper som faktisk fører til mer trafikk hos dem. Ønsker du å bli affiliates, bør du legge energi i det slik at mennesker faktisk klikker på lenkene og begynner å bruke produktene til kunden du annonserer for.
De aller fleste som driver med affiliate for casinobransjen gjør det gjennom en eller flere nettsider hvor de skriver anmeldelser av spesifikke casinoer og utvalgte spill. I tillegg bør du legge inn en eller flere lenker som tar leseren dirkete til det gjeldene nettcasinoet eller det utvalgte spillet. Anmeldelsene skal være ærlige, men de bør allikevel ha en positiv tone slik at mennesker blir fristet nok til å prøve det ut. Det er bare slik casinobransjen og du tjener penger.
Ved visse anledninger kan du som affiliate få beskjed om at hvis potensielle spillere benytter seg av lenkene dine vil de få ekstra gode tilbud. Disse tilbudene er vanligvis i form av bonuser, og da er det også viktig at du som affiliate markedsfører dette tydelig. De aller fleste setter pris på gode tilbud og bonuser, og det finnes vel knapt noen annen bransje i verden som er så store på bonuser som casinobransjen.
Stadig flere mennesker vil spille på nett, og denne store etterspørselen samt vekst i casinobransjen fører til at nye nettcasinoer dukker opp nærmest daglig. Dette har igjen ført til at casinobransjen har et stort markedsføringsbehov både i form av affiliate, men også av mennesker som kan holde øye med alt som skjer på markedet og skrive artikler og vurderinger om dette.
Å skrive slike artikler inngår ikke nødvendigvis inn i affiliatemarkedsføringen, men jeg vil allikevel si at dette er en svært viktig del markedsføringen. Gode, informative artikler og vurderinger vil generere flere klikk på aktuelle lenker.
Dessverre finnes det alltid noen med uærlige hensikter, og dette gjelder også for affiliatemarkedsføring innenfor casinobransjen. Det norske markedet for casino og pengespill er foreløpig ikke veldig stort, og det er i all hovedsak utenlandske aktører som dominerer. De aller fleste har ærlige hensikter, men det finnes også noen som er ute etter å kun svindle til seg mest mulig penger.
En del nettcasinoer svindler til seg penger ved å late som de går konkurs, benytte seg av falske automater som er innstilt på å ikke gi ut gevinster og ved å ikke utbetale en viss prosent til sine affiliates. Mange som tilbyr affiliatesmarkedsføring for nettcasinoer har opplevd at de ikke får utbetalt avtalt betaling på antall klikk de genererer fordi de uten å vite det har inngått et samarbeid med et falsk nettcasino.
Noen affiliates kan også med viten og vilje markedsføre uærlige nettcasinoer. Her skal jeg forsøke å gi deg noen tips til hva som bør få lampene til å lyse rødt:
Jeg synes også det er viktig å gjøre deg oppmerksom på spam gjennom SMS. En del affiliates kan bruke SMS i utstrakt grad for å markedsføre nettcasinoer, spill og tilbud. Du kan risikere å få mange SMS som oppfordrer deg til å klikke på bestemte lenker. Har du aldri vært en spiller eller etterlatt deg et telefonnummer på et nettcasino, skal du være ekstra varsom for slike meldinger.
Heldigvis er de aller fleste nettcasinoer seriøse, og det samme gjelder for affiliates som i stor grad er ærlige og gjør jobbene sine på en god måte som skaper verdier for flere.
I dette blogginnlegget har jeg gitt en forklaring på hva affiliates er, og spesielt hvordan det fungerer innen IGamingindustrien med fokus på nettcasinoer. For å gi en kort oppsummering er altså affiliates en effektiv og billig form for markedsføring som vokste frem i tråd med at internett ble mer vanlig.
I affiliatesmarkedsføring er det personer eller selskaper som på vegne av kunden reklamerer for deres tjenester. På denne måten får kunden mest mulig trafikk inn på sin side, noe som igjen skaper flere kunder. Til gjengjeld vil affiliaten få en viss prosent basert på hvor mange klikk og nye kunder/spillere de har klart å skaffe.